Girişimcilikte Yenilik
· Yenilik: Yaratıcılık tarafından üretilen yeni fikirlerin uygulanmasına denir. Girişimcinin yeni zenginlik üreten kaynakları yaratmasına ya da mevcut kaynakların zenginlik yaratma potansiyelini arttırmasına yenilik denir.
· Farklı kişiliklere sahip girişimcilerin ortak yönü kendilerini yeniliğe adamış olmalarıdır.
· Şirketin veya sektörün içinde yer alan yenilik kaynakları dört tanedir. Bunlar;
o Beklenmedik gelişmeler
o Uyumsuzluklar
o Süreç değişimleri
o Sektör ve Pazar yapısındaki değişmeler
· Uyumsuzluklar: Olması gereken ile olan arasındaki farktır.
· Şirketin veya sektörün dışında yer alan yenilik kaynakları üç adettir. Bunlar;
o Demografik yapıdaki değişmeler
o Algılamadaki değişiklikler
o Yeni bilgi
· Algılamadaki değişiklikler: Tüketicilerin algılamalarındaki değişiklikler girişimciler için yenilik fırsatı yaratır. Örneğin; Günümüzde sağlıklı ve dengeli beslenme eğiliminin artmasının girişimciler için yeni fırsatlar doğurmasıdır.
· Bilgiye dayalı yeniliğin özellikleri;
o Doğuş süreci uzundur
o Ticari hale gelebilmesi uzun zaman alır
o Pazar riski taşır
o Pazara bağımlılığı diğer yenilik türlerinden fazladır
o Üreticilerin insan ihtiyaçlarını iyi anlaması gerekir
· Örgütler ve sistemler yenilikçilik ve bütünleşme amacıyla dışarıya açık olmalıdır.
· İş planının özellikleri;
o Yönetimin karar ve beklentilerine odaklanmasını sağlar
o Strateji geliştirme konusunda çerçeve oluşturur
o Doküman oluşturur
o Performans karşılaştırılmasında kullanılır.
· Yenilik hunisinde yenilik sürecinin sıralaması aşağıdaki gibidir;
o Karalama yoluyla yenilik
o Tasarım yoluyla yenilik
o Yönlendirme yoluyla yenilik
· Yenilik türleri üçe ayrılır. Bunlar;
o Teknolojik ürün yenilikleri
o Teknolojik süreç yenilikleri
o Örgütsel yeniliklerdir.
· Ürün yeniliği: Ürün ve hizmetlere yapılan yeniliklerdir.
· A tipi teknolojik ürün yeniliği: Esas özelliği dile getirilmemiş ihtiyaçları karşılamaya yönelik yeniliklerdir.
· B tipi teknolojik ürün yeniliği: Tüketicinin isteği bilinen ürünle ilgili yeniliklerdir.
· İlk AR-GE faaliyeti Siemens tarafından 1872 de yapılmıştır.
· Devletin yenilikçiye müdahalesi ilk Almanya’da olmuştur.
· ISO 9001 sertifikası: Şirketlerin yenilikçi yönetim tenkilleri uygulamaları açısından önemli bir sertifikadır.
İç Girişimcilik
· İç girişimcilik: İş yapısı içinde var olan girişimciliğe denir.
· İç girişimci: Var olan kurulu düzende yenilikçi girişimler yapabilen ve bunları yapabilmek için belli başlı riskleri göze alan kişiye denir.
· Girişimcinin katlandığı risk işletmeyi ilgilendirirken, iç girişimcinin katlandığı risk kariyeri ile ilgilidir.
· İç girişimcilik için gerekli koşullar şunlardır;
o İşletme teknolojisinde öncü olmalı,
o Tüm çalışanların inisiyatiflerini kullanabilecekleri bir ortam yaratılmalı, sorumluluk ve yetki verilmemeli
o Yeni fikirler desteklenmeli
o Ekip çalışması desteklenmeli
o Ödüllendirme sistemi olmalı
· Yeniliklerin oluşturulmasında küçük ve karmaşık olmayan işletmelerin olması önemlidir.
· İşletmelerin düşünce sistemlerinin yeniden yapılandırılmasında dört aşama önemlidir. Bunlar;
o Amaçların açıkça belirlenmesi
o Geri besleme ve destekleme sistemlerinin oluşturulması
o Bireysel sorumluluğun vurgulanması
o Sonuca dayalı ödüller
· İç girişimcililik stratejisinin oluşturulmasında ilk adım, yenilik vizyonunun geliştirilmesidir.
· Yazar Shatzer: Şirket girişimciliği kavramını büyümek için küçük işletmeleri satın almak olarak tanımlamıştır.
· Yazar Pinchot: İç girişimciliği hayalperest her kişinin ya da kişilerin yaptığı iş olarak tanımlamıştır.
Girişim Finansmanı
· Girişimci: Kendi öz kaynaklarından daha çok farklı kaynakları değerlendiren kişidir.
· İşletmenin gelişim aşamaları dörde ayrılır. Bunlar;
o Başlangıç
o Büyüme
o Olgunluk
o Ve Gerilemedir.
· Girişimcinin başlangıç aşamasında yararlanabileceği finansman kaynakları sınırlıdır. Bunlar;
o Kişisel kaynaklar
o Melek yatırımcılar
o Arkadaşlar ve akrabalar
o Kısa vadeli banka kredileri
o Ve Satışlardan oluşur.
· Olgunluk aşaması: Bu aşamada işletmenin büyümesi durur. Satışlar artar fakat fiyatlar düştüğü için kar azalır.
· Finansal planlama: İşletmenin belirli bir dönem için ihtiyaç duyacağı fonları, nakit giriş ve çıkışlarının zamanlamasını, en uygun fon kaynaklarının bulunması ve bu kaynakların ne şekilde kullanılacağının belirlenmesi amacıyla yapılan çalışmadır.
· Melek yatırımcılar: Parası olan kişi veya grupların, kar sağlama potansiyeli yüksek, katma değer yaratabilecek bir iş fikri olan fakat kaynak sıkıntısı çeken girişimcilere destek olan kaynak türüdür.
· İşletmenin gelecek dönemlerde ihtiyaç duyacağı fonların belirlenmesinde en önemli faktör satışlardır.
· Finansal kontrol: Tahmini değerler ile gerçekleşen değerler arasında karşılaştırma yapılmasına denir.
· Girişimcinin iş fikrini yatırıma dönüştürürken değerlendirmesi gereken unsurlar;
o Pazarı araştırmalı
o Hedef kitleyi belirlemeli
o Rakipleri araştırmalı
o Teşvik imkânlarını araştırmalı
o Yatırım karlılığını değerlendirmelidir.
· Proforma tablolar: İşletme yöneticileri uzun dönemli finansman gereksinimlerinin tahmininde proforma tabloları kullanır. (tablo proforma ise; ya tahmini tablodur. Gelecek dönemle ilgili tahmini tabloda olabilir. Proforma = tahmini)
· Nakit bütçesi: Nakit girişleri ile çıkışlarını gösteren kısa dönemli planlama aracıdır.
· Proforma bilanço: İşletme verilerinden yararlanılarak, dönem sonunda beklenen aktif ve pasif kalemlerin hangi tutarda olacağının tahmin edildiği tablodur.
· Proforma gelir tablosu: İşletmenin gelecek dönemde elde edeceği faaliyet ve faaliyet dışı gelirleri ile o gelirleri elde etmek için katlandığı gider ve maliyetlerin bütçelendiği finansal tablodur.
· Çalışma sermayesi: Firmanın tam kapasiteyle çalışabilmesi, üretimin kesintisiz olarak devam edebilmesi, iş hacminin genişletilebilmesi, likidite riskinin azaltılabilmesi, faaliyetlerin karlı bir şekilde yürütülebilmesi için gereken sermaye çalışma sermayesidir.
· Çalışma sermayesini etkileyen faktörler;
o Faaliyet konusu
o İşletmenin büyüklüğü
o Satışlarda artış veya azalış
o Satışlardaki düzenlilik
· Kısa dönemli borç: Bir yıldan kısa süreli borçlardır.
· Uzun dönemli borçlar: Bir yıldan uzun süreli borçlardır.
· Öz sermaye: İşletme sahip ve ortaklarının koydukları parayı ifade eder.
· Girişimcinin sağlayabileceği kısa dönemli fonlardan biri ticari bankalardır.
· Finansal kiralama: Yatırım malının mülkiyeti leasing şirketinde kalarak, belirli bir kira karşılığında kullanım hakkının kiracıya verildiği finansman yöntemidir.
· Risk Sermayesi: Yatırımcıların, gelişme potansiyeli yüksek olan KOBİ oluşumu ve faaliyete geçmesi için yaptığı orta ve uzun vadeli yatırım modelidir.
· Türkiye Teknoloji Geliştirme vakfının kuruluk tarihi 1991’dir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder