GİRİŞİMCİLİK 2008 Ara Sınav Notları 2/2

Girişimcilikte Yenilik

· Yenilik: Yaratıcılık tarafından üretilen yeni fikirlerin uygulanmasına denir. Girişimcinin yeni zenginlik üreten kaynakları yaratmasına ya da mevcut kaynakların zenginlik yaratma potansiyelini arttırmasına yenilik denir.

· Farklı kişiliklere sahip girişimcilerin ortak yönü kendilerini yeniliğe adamış olmalarıdır.

· Şirketin veya sektörün içinde yer alan yenilik kaynakları dört tanedir. Bunlar;

o Beklenmedik gelişmeler

o Uyumsuzluklar

o Süreç değişimleri

o Sektör ve Pazar yapısındaki değişmeler

· Uyumsuzluklar: Olması gereken ile olan arasındaki farktır.

· Şirketin veya sektörün dışında yer alan yenilik kaynakları üç adettir. Bunlar;

o Demografik yapıdaki değişmeler

o Algılamadaki değişiklikler

o Yeni bilgi

· Algılamadaki değişiklikler: Tüketicilerin algılamalarındaki değişiklikler girişimciler için yenilik fırsatı yaratır. Örneğin; Günümüzde sağlıklı ve dengeli beslenme eğiliminin artmasının girişimciler için yeni fırsatlar doğurmasıdır.

· Bilgiye dayalı yeniliğin özellikleri;

o Doğuş süreci uzundur

o Ticari hale gelebilmesi uzun zaman alır

o Pazar riski taşır

o Pazara bağımlılığı diğer yenilik türlerinden fazladır

o Üreticilerin insan ihtiyaçlarını iyi anlaması gerekir

· Örgütler ve sistemler yenilikçilik ve bütünleşme amacıyla dışarıya açık olmalıdır.

· İş planının özellikleri;

o Yönetimin karar ve beklentilerine odaklanmasını sağlar

o Strateji geliştirme konusunda çerçeve oluşturur

o Doküman oluşturur

o Performans karşılaştırılmasında kullanılır.

· Yenilik hunisinde yenilik sürecinin sıralaması aşağıdaki gibidir;

o Karalama yoluyla yenilik

o Tasarım yoluyla yenilik

o Yönlendirme yoluyla yenilik

· Yenilik türleri üçe ayrılır. Bunlar;

o Teknolojik ürün yenilikleri

o Teknolojik süreç yenilikleri

o Örgütsel yeniliklerdir.

· Ürün yeniliği: Ürün ve hizmetlere yapılan yeniliklerdir.

· A tipi teknolojik ürün yeniliği: Esas özelliği dile getirilmemiş ihtiyaçları karşılamaya yönelik yeniliklerdir.

· B tipi teknolojik ürün yeniliği: Tüketicinin isteği bilinen ürünle ilgili yeniliklerdir.

· İlk AR-GE faaliyeti Siemens tarafından 1872 de yapılmıştır.

· Devletin yenilikçiye müdahalesi ilk Almanya’da olmuştur.

· ISO 9001 sertifikası: Şirketlerin yenilikçi yönetim tenkilleri uygulamaları açısından önemli bir sertifikadır.

İç Girişimcilik

· İç girişimcilik: İş yapısı içinde var olan girişimciliğe denir.

· İç girişimci: Var olan kurulu düzende yenilikçi girişimler yapabilen ve bunları yapabilmek için belli başlı riskleri göze alan kişiye denir.

· Girişimcinin katlandığı risk işletmeyi ilgilendirirken, iç girişimcinin katlandığı risk kariyeri ile ilgilidir.

· İç girişimcilik için gerekli koşullar şunlardır;

o İşletme teknolojisinde öncü olmalı,

o Tüm çalışanların inisiyatiflerini kullanabilecekleri bir ortam yaratılmalı, sorumluluk ve yetki verilmemeli

o Yeni fikirler desteklenmeli

o Ekip çalışması desteklenmeli

o Ödüllendirme sistemi olmalı

· Yeniliklerin oluşturulmasında küçük ve karmaşık olmayan işletmelerin olması önemlidir.

· İşletmelerin düşünce sistemlerinin yeniden yapılandırılmasında dört aşama önemlidir. Bunlar;

o Amaçların açıkça belirlenmesi

o Geri besleme ve destekleme sistemlerinin oluşturulması

o Bireysel sorumluluğun vurgulanması

o Sonuca dayalı ödüller

· İç girişimcililik stratejisinin oluşturulmasında ilk adım, yenilik vizyonunun geliştirilmesidir.

· Yazar Shatzer: Şirket girişimciliği kavramını büyümek için küçük işletmeleri satın almak olarak tanımlamıştır.

· Yazar Pinchot: İç girişimciliği hayalperest her kişinin ya da kişilerin yaptığı iş olarak tanımlamıştır.

Girişim Finansmanı

· Girişimci: Kendi öz kaynaklarından daha çok farklı kaynakları değerlendiren kişidir.

· İşletmenin gelişim aşamaları dörde ayrılır. Bunlar;

o Başlangıç

o Büyüme

o Olgunluk

o Ve Gerilemedir.

· Girişimcinin başlangıç aşamasında yararlanabileceği finansman kaynakları sınırlıdır. Bunlar;

o Kişisel kaynaklar

o Melek yatırımcılar

o Arkadaşlar ve akrabalar

o Kısa vadeli banka kredileri

o Ve Satışlardan oluşur.

· Olgunluk aşaması: Bu aşamada işletmenin büyümesi durur. Satışlar artar fakat fiyatlar düştüğü için kar azalır.

· Finansal planlama: İşletmenin belirli bir dönem için ihtiyaç duyacağı fonları, nakit giriş ve çıkışlarının zamanlamasını, en uygun fon kaynaklarının bulunması ve bu kaynakların ne şekilde kullanılacağının belirlenmesi amacıyla yapılan çalışmadır.

· Melek yatırımcılar: Parası olan kişi veya grupların, kar sağlama potansiyeli yüksek, katma değer yaratabilecek bir iş fikri olan fakat kaynak sıkıntısı çeken girişimcilere destek olan kaynak türüdür.

· İşletmenin gelecek dönemlerde ihtiyaç duyacağı fonların belirlenmesinde en önemli faktör satışlardır.

· Finansal kontrol: Tahmini değerler ile gerçekleşen değerler arasında karşılaştırma yapılmasına denir.

· Girişimcinin iş fikrini yatırıma dönüştürürken değerlendirmesi gereken unsurlar;

o Pazarı araştırmalı

o Hedef kitleyi belirlemeli

o Rakipleri araştırmalı

o Teşvik imkânlarını araştırmalı

o Yatırım karlılığını değerlendirmelidir.

· Proforma tablolar: İşletme yöneticileri uzun dönemli finansman gereksinimlerinin tahmininde proforma tabloları kullanır. (tablo proforma ise; ya tahmini tablodur. Gelecek dönemle ilgili tahmini tabloda olabilir. Proforma = tahmini)

· Nakit bütçesi: Nakit girişleri ile çıkışlarını gösteren kısa dönemli planlama aracıdır.

· Proforma bilanço: İşletme verilerinden yararlanılarak, dönem sonunda beklenen aktif ve pasif kalemlerin hangi tutarda olacağının tahmin edildiği tablodur.

· Proforma gelir tablosu: İşletmenin gelecek dönemde elde edeceği faaliyet ve faaliyet dışı gelirleri ile o gelirleri elde etmek için katlandığı gider ve maliyetlerin bütçelendiği finansal tablodur.

· Çalışma sermayesi: Firmanın tam kapasiteyle çalışabilmesi, üretimin kesintisiz olarak devam edebilmesi, iş hacminin genişletilebilmesi, likidite riskinin azaltılabilmesi, faaliyetlerin karlı bir şekilde yürütülebilmesi için gereken sermaye çalışma sermayesidir.

· Çalışma sermayesini etkileyen faktörler;

o Faaliyet konusu

o İşletmenin büyüklüğü

o Satışlarda artış veya azalış

o Satışlardaki düzenlilik

· Kısa dönemli borç: Bir yıldan kısa süreli borçlardır.

· Uzun dönemli borçlar: Bir yıldan uzun süreli borçlardır.

· Öz sermaye: İşletme sahip ve ortaklarının koydukları parayı ifade eder.

· Girişimcinin sağlayabileceği kısa dönemli fonlardan biri ticari bankalardır.

· Finansal kiralama: Yatırım malının mülkiyeti leasing şirketinde kalarak, belirli bir kira karşılığında kullanım hakkının kiracıya verildiği finansman yöntemidir.

· Risk Sermayesi: Yatırımcıların, gelişme potansiyeli yüksek olan KOBİ oluşumu ve faaliyete geçmesi için yaptığı orta ve uzun vadeli yatırım modelidir.

· Türkiye Teknoloji Geliştirme vakfının kuruluk tarihi 1991’dir.

kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/

Hiç yorum yok: