STRATEJİK YÖNETİM 2008 Ara Sınav Notları 3/1

Strateji Kavramı

· Strateji: İşletmede, fonksiyonlar arasında oluşabilecek karışıklıkları açıklığa kavuşturan, genel amaçları belirleyen özellikleri düzene koyan ve ekonomik bir ortamda işletmenin en uygun konuma gelmesini sağlayan alternatif kararlar bütününe strateji denir. Başka bir ifade ile kaynakları en iyi şekilde kullanarak uzun dönemli açık ve genel bir işletme planı yapma sanatına olarak da tanımlanabilir.

· Amaç: İşletmenin gelecekte ulaşmayı düşündüğü durumu gösteren kavramdır.

· Amaçlar saptanırken uyulması gereken ilkeler şunlardır;

o Amaçlar açık olmalıdır.

o Amaçlar ölçülebilir olmalıdır.

o Amaçlar esnek olmalıdır.

o Amaçlar motive edici olmalıdır.

o Amaçlar birbiriyle uyumlu olmalıdır.

· Misyon: Stratejinin temelini oluşturan, işletmeye bir kimlik kazandıran ve stratejinin daha somut hale gelmesini sağlayan kavramdır. Misyon işletmenin varlık nedenini ortaya koyan bir kavramdır.

· Vizyon: Kişinin kendine özgü (orijinal) görüş açısını ve derinliğini ifade eden kavramdır. Hem stratejinin, hem amacın ve hem de misyonun çıkış ve ilham kaynağıdır.

· Stratejik planlama: Yazılı hale getirilerek kesin bir hüviyet kazandırılan stratejilere denir.

· Pratik sınırlama: Uygulamadan gelen sınırlardan biridir. Pratik olması yöneticinin kapasitesi (cesareti, zekâsı) ile ilgilidir.

· Stratejik yönetim üç aşamadan oluşur. Bunlar sırasıyla;

o Strateji planlama

o Politika oluşturma ve uygun yapı geliştirme

o Karşılaştırma ve kontrol

· Stratejinin tayininde saptanan optimum süre altı değişkene bağlıdır. Bunlar;

o Faaliyet konusuna

o Endüstrinin durumuna

o Sosyal, siyasal, teknolojik koşullara ve bunlardaki değişme ve gelişmeye bağlıdır.

· Plan: Genel olarak strateji, politika, yönetim ve program kavramlarını içine alır. Çünkü bu kavramlar bir tür plandır.

· Yönetim: Politika ve stratejinin uygulanış şeklini gösteren kavramdır.

· Taktik: Usul ve teknik açısından stratejiden daha ayrıntılı bir kavramdır.

· Amaçlar çevresel değişimlerle gerçekçiliğini ve güncelliğini yitirmemeleri için esnek olmalıdır.

· Yönetsel strateji: Analiz etme sanatıdır, amaçlara bağlıdır, işletmenin faaliyet alanını belirler, çalışanları harekete geçirir ve devamlı tekrar eden bir düzen değildir.

· Taktik, hedef ve programların süreleri diğer kavramlara göre daha kısadır.

Stratejik Planlama ve Amaçlar Sistemi

· Özel amaçlar: Kısa sürelidir ve kısa sürede ulaşılabilir. Taktik ve eylemsel olaylarla ilgili amaçlar özel amaçlardır.

· Sosyal amaçlar: İşletmenin diğer çıkar gruplarıyla ilişkilerini düzenleyen amaçlardır.

· İkincil amaçlar: Genel amaçların elde edilmesi ile ilgili planlama süresi içinde belli faaliyetler olarak ve sabit kesin tarihler içinde erişilebilecek olan rakamlandırılmış hedefler dizisine ikincil amaçlar denir. “Toplam satış tutarı için bir rakam belirlemek.” İkincil amaçlara örnektir.

· Normları icra şefi denetler.

· Genel kabul görmüş ayarlama ölçeği karlılıktır. Formülü; (Kâr/Sermaye) x 100

· Büyüme: Bir işletmenin üretim ve satış miktarının hacim itibariyle artmasıdır.

· Nötrleştirme ile belirsizliği azaltma: İşletme faaliyetini tehlikeye düşüren bir çevre elemanını etkisiz kılarak belirsizliği azaltma yoludur. Örneğin; kamu gücü ve hukuki koruma ile elde edilmiş haklara karışı risklerin nötürleştirilmesi.

· İşletmenin temel ekonomik amaçları; Karlılık, otonomi, güvenlik ve büyümedir.

· Kantitatif büyüme kriterleri;

o Üretim veya satış hacmi

o Parasal değerlerdeki artışlar

o Maddi varlıkların artması

o Beşeri varlıkların artması

· Kişisel ekonomik amaçlar dört tanedir. Bunlar;

o Kazançlarını arttırma

o Tasarruf etme

o Geleceği garanti altına alma

o Çalışma (istihdam) emniyeti

· Kişilerin ekonomik olmayan amaçları beş tanedir. Bunlar;

o İnsan sevgisi

o Kişisel ahlak

o Sosyal sorumluluk

o Çevrede tanınma ve ün yapma

o Riskli teşebbüslere girişme

· Dış büyüme: Başka işletmeleri satın alma veya onları kısmi yahut da toplu olarak füzyonlaştırma faaliyetleridir.

· Sosyal anlaşma: İki ya da daha fazla kişi veya kuruluşun aralarındaki ilişkiden ortaya çıkan karşılıklı anlayışlar ve bekleyişler toplamıdır.

· İş ahlakı: Bir tür sosyal sorumluluktur. İş ahlakına aykırı davranış olarak; İşletmelerin gerçek dışı ve asılsız reklamlar yaparak satışlarını arttırma çalışmaları gösterilebilir.

· İşletmenin insan sağlığı ve kamu güvenliğini ön plana alması “ulusal düzeyde ihtiyari sorumluluktur”.

kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/

Hiç yorum yok: