İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ 2008 Ara Sınav Notları 3/3

Oryantasyon

· Hızlı teknolojik ve diğer gelişmelere ayak uydurmanın öncelikli yolu eğitimdir.

· Adayın işletme ile ilişki kurduğu tarihten ayrıldığı tarihe kadar ki eğitim fonksiyonlarının tümü hizmet içi eğitimdir.

· İşe alıştırma türleri iki tanedir. Bunlar;

o Genel işe alıştırma: Yeni personele yapacağı işin, departmanın, işin politikalarının, ücretin vb. öncelikli bilgilerin verilmesi genel işe alıştırmadır.

o İş merkezli işe alıştırma: Yeni personele iş sorumlulukları, kendisinden beklenenlerin, görevlerinin, kuralların, politika ve prosedürlerin bildirildiği işe alıştırma türüdür. İş merkezli işe alıştırma eğitimi ilgili süpervizör veya yönetici tarafından verilir.

· İşe alıştırma (oryantasyon) eğitiminin kabul edilebilir süresi 2 hafta ile 6 ay arasıdır.

· İşe alıştırma eğitiminin süresi işin karmaşıklığına ve personelin özelliğine göre değişir.

· İşe alıştırma programının aşamaları sırasıyla; Planlama, Uygulama, Değerlendirme ve İyileştirmedir.

· İşe alıştırma eğitim programlarının bölümleri; Bilgilendirme ve işe alıştırmadır.

· İşe alıştırma eğitiminin temel amacı yeni personeli işletmeye kazandırmaktır.

· İşe alıştırmada kullanılan yöntemler;

o İşletmeyi tanıtıcı yayınlar:

o Konferanslar: Belirli bir dönemde işe giren personel sayısı 10-15 arası olduğunda tavsiye edilen işe alıştırma yöntemidir.

o İşletme gezileri

o İş başında eğitim: Bir yandan yapılması gereken işler yapılırken, diğer yandan yeni personelin eğitildiği işe alıştırma yöntemidir.

Personel Eğitimi

· Eğitim: Önceden saptanmış amaçlara göre, insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkinlikler dizgesidir.

· Personel eğitiminin öncelikli amacı çalışanların işini daha iyi yapmasını sağlamaktır.

· Personelin kariyer planlamasıyla ilgili olarak üst pozisyonlara (üst hiyerarşik noktalara) gelmesi için yapılan faaliyetlere geliştirme denir.

· Eğitimin temel ilkeleri;

o Eğitimin sürekliliği: Eğitim faaliyetlerinin başarıya ulaşabilmesi için ilk koşuldur. Personele beklenmedik bir değişiklik karşısında yeni koşullara uyma olanağı sağlayan eğitim ilkesi sürekliliktir.

o Eğitimin yararlılığı

o Eğitimde fırsat eşitliği: İhtiyaç duyan tüm personelin eğitime katılabilmesidir.

o Planlı eğitim: Eğitimden beklenen yararın sağlanabilmesinin en önemli koşuludur. Plansız eğitimde hiçbir verimlilik artışı sağlanamaz.

o İlgili kişilerin eğitime katılması (tüm personelin değil)

· Etkinliklerde uyulması istenilen ilkeler ya da kurallara politika denir.

· İşbaşı eğitimde kullanılan yöntemler;

o İş üzerinde öğrenme: Daha çok işçi düzeyinde uygulanan iş başı eğitim yöntemidir.

o İş değiştirme – Rotaston: Personelin işletme içinde kendi işinden başka bir görevde, işin öğretilmesi amacıyla geçici bir süre çalıştırılmasına denir. Özellikle işgücü pazarında güç bulunan yetenek ve becerileri geliştirmekte kullanılan eğitim yöntemidir.

o Coaching (Yönlendirme): Çalışanların başarı düzeylerinin yöneticiler tarafından sistemli bir şekilde gözetlenerek değerlendirilmesi esasına dayalıdır. Daha sonra yönetici, çalışanı nasıl yapılması gerektiği konusunda yönlendirir.

o Monitör (kılavuz) aracılığıyla eğitim: Kalifiye işçi, ustabaşı ve teknisyenler arasından seçilen kişiler pedagojik ve teknik bilgiyle donatılır. Daha sonra bu kişiler karmaşık ve teknik bilgi gerektiren işler konusunda çalışanları eğitir.

o Yetki devri: Personele örgütün sıra düzeninde sahip olmadığı bir yetkinin verildiği ve personelin yetkisi olduğu zaman onu kullanabilme yeteneğinin geliştirilmesini amaçlayan eğitim yöntemidir.

Kariyer Yönetimi

· Kariyer planlama: Çalışanların; fırsatların, seçeneklerin ve sonuçların farkına varmaları, kariyer hedeflerini belirlemelerini, bu hedeflere ulaşmada yön ve zaman tespiti yapmalarını sağlayacak iş, eğitim ve diğer gelişmeye yönelik faaliyetleri programlamaları sürecidir.

· Bireysel kariyer planlama: Bir iş görenin sahip olduğu bilgi, yetenek ve becerilerinin geliştirilmesiyle, çalışmakta olduğu organizasyon içindeki ilerleyişinin ya da somut olarak yükselmesinin planlamasına denir.

· Örgütsel kariyer planlama: Örgütün, çalışanlara kendilerini geliştirmede veya kariyer hedeflerini gerçekleştirmede yardımcı olmak, onlara kendilerini geliştirme fırsatı yaratmak ve onlar için yollar ve faaliyetler belirlemek amacıyla geliştirdiği sürece denir.

· Kariyer yönetimi çalışanların işe başlarken doldurulan hedeflerini belirleyen formla başlar.

· Bireylerin kendi iyiliği ve gelişimi için bireysel kariyerini yönetmelerini ifade eden, geleneksel kariyer anlayışındaki kariyer beklentisinin tek bir firmaya bağlanması fikrine tamamen zıt olan anlayışa Ben-merkezli kariyer denir.

· Kariyer gelişiminin beş aşaması vardır. Bunlar; İş için hazırlık, Örgüte giriş, İlk kariyer, Orta kariyer ve son kariyerdir.

· Bireyin doğumundan 25 yaşına kadar geçen bireyin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirdiği dönem iş için hazırlık dönemidir.

· Bireysel kariyer planlama üç aşamadan oluşur. Bunlar; Kendini tanımlama, Kariyer araştırma ve harekete geçmedir.

· Bireysel kariyer geliştirmenin altı aşaması vardır. Bunlar; Kariyer olanaklarını keşfetme, Araştırma, Kariyer kararını verme, Kariyer hedeflerini belirleme, Kariyer stratejisini geliştirme, Bireysel olarak kariyer ilerlemesini değerlendirmedir.

· Kariyer hedeflerini meydana getiren iki ana unsur; Zaman çerçevesi ve Kriterdir.

· İşletmelerin çalışanları üzerine odaklanabilmesi için dikkate almaları gereken kariyer yönetimi unsurları; İç işe alım, Terfi, Transfer ve yer değiştirme, Emeklilik, İşten çıkartma, Oryantasyon programı, Yönetici geliştirme, Örgütsel yedekleme planları

· Terfi: Çalışanların yetki sorumluluk ve buna bağlı ücret bakımından daha üst düzey bir pozisyona atanmasına denir. Çalışanların terfi ettirilmesinde başlıca esas; Kıdem ve Yeterliliktir.

· Transfer veya yer değiştirme: Çalışanların pozisyon olarak aynı düzeyde kalarak, başka bir yerdeki benzer bir göreve atanmasına denir.

· Ülkemizde emekliliğin koşulları sosyal güvenlik mevzuatıyla berilleşmiştir.

· Yönetici adayı programı: Kariyer haritası dahilinde belirlenen gençlerin işe alınarak, belirli bir programla geleceğin yöneticileri olarak yetiştirilmeleridir.

· Talent pool: Yetenekli yönetici ve yönetici adaylarının üst yönetim için belirli bir program dahilinde yetiştirilmesidir.

· Örgütsel yedekleme planı: Kritik pozisyonlardaki çalışanların işten ayrılma olasılığına karşın yerini dolduracak adayın önceden belirlenmesi sürecidir.



kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/

Hiç yorum yok: