STRATEJİK YÖNETİM 2008 Ara Sınav Notları 3/2

Genel Çevre Analizi

· Günümüzde ülkeler güçlülük yönünden altı gruba ayrılır. Bunlar;

o Askeri üsler: Ekonomik ve kültürel organizasyonlar açısından süper güç, ABD ve NAFTA (Kuzey Amerika Ülkeleri Serbest Ticaret Anlaşması: ABD, Kanada ve Meksika)

o Ekonomik olduğu kadar politik güç olmaya çalışan bölgesel güç: Rusya ve bağımsız devletler topluluğu

o Ekonomik ve politik güç: Avrupa Birliği

o Büyük ölçüde otonom unsurlar: Çin, Japonya, Güney Afrika, Avusturya, Yeni Zelanda

o Bağımlı ve peyk ülkeler: Afrika, Asya kıtasının büyük bölümü, ABD ve Kanada dışında kapan Amerika ülkeleri

o Asya’nın dört kaplanı: Güney Kore, Tayvan, Hong Kong ve Singapur

· Bolluk ve refah ülkeleri: Kuzey Amerika, Batı Avrupa, Japonya ve Avustralya’dır.

· Enflasyonla ilgili ifadeler;

o Enflasyon Suni olarak satın alma gücüdür.

o Enflasyon genellikle pazarlar üzerinde olumlu etki yaratır.

o Enflasyon etkisiyle nakdi karlarda bir artış olur.

o Enflasyon ürünün fiyatını yükseltir.

o Enflasyonda borçlanma kapasitesi sonuna kadar kullanılmalıdır. Çünkü paranın değeri düşerken ileride ödemesi kolaylaşır.

· Günümüzde her politik yaklaşım ve güç birliğinin amacı ekonomik başarıdır.

· Devletin ödemeler dengesi: “İhtiyaç teşvik politikaları, dış ticaretle ilgili açıklamalar, gümrük duvarları vb…” şeklide işletmelerin analiz etmek zorunda olduğu özel ekonomik faktörlerdir.

· Sosyo-kültürel faktörler: Halkın yaşantı biçimidir.

· Teknolojik yeniliklerden en çok etkilenen sektörler; uçak, silah, haberleşme, elektrik ve elektronik, ilaç ve hastanelerdir.

· Teknolojik yeniliklerden en az etkilenen sektörler; ağaç, kereste, mobilya, tekstil ve demir endüstrisidir.

· Ekoloji: Canlılarla doğa arasındaki ilişkiyi düzenleyen bilim dalıdır. Ekolojik faktörler unsuruna, hava kirlenmesi, su kirlenmesi gibi olaylar girer.

· Demografik değişim: Sosyo-kültürel değişimlerin nüfus artışı ve kentleşme ile ilgili kısmını analiz eder.

Yakın Çevre (Endüstri Çevresi) Analizi, Çıkabilecek Fırsat ve Tehditlerin Analizi

· Çevre analizleri tek ürünlü firmalarda üst yönetimin sorumluluğundadır. Ürün çeşitlendirmesi yapan firmalarda ise hem tepe yöneticileri hem de icra yöneticileri sorumludur.

· Devletin stratejik seçimleri sınırlandıran düzenlemeleri;

o Anti-tröst kanunlar çıkarması

o Sermaye artırımına gitmesi

o Reklam çabalarını kısıtlaması

o İthalat rejimini kolaylaştırması

· Rekabet çevresinde stratejistlerin incelemesi gereken birinci konu rekabetin nasıl değiştiğidir.

· İşletmelerin genel çevre unsurları;

o Dış ülkelerle ilişkiler

o Dinsel ve ahlaksal baskılar

o Ekonomik ve politik düzenlemeler

o Ekolojik düzenlemeler

· Rakipler ve rekabet yakın çevre analizleri kapsamındadır.

· Yapılandırılmamış anket ve mülakatlar: Sokaktaki insanlarla mülakat, senaryo geliştirme ve beyin fırtınası tekniklerinden oluşur.

· Giriş hakkı: Bazı faaliyet alanlarının işletmeler için yüklü bir başlangıç yatırımı gerektirmesi rekabet koşulları ve rekabeti değerlendirmeye yönelik faktörlerle ilgilidir. Yüklü bir başlangıç yatırımı gerektiren sektörlere metalürji, sanayi dökme demir ve çelik endüstrilerini örnek olarak gösterebiliriz.

· Ürün farklılıkları: Alıcıların rekabet şiddeti belirleyicilerindendir.

· Alıcıların pazarlık gücü endüstri analizi temel değişkenlerindendir.

· Talebi etkileyen birincil faktörler;

o Nüfus miktarı

o Müşteri özellikleri

o Nüfus piramidinin değişmesi

o Ürün hayat eğrisinin bulunduğu dönem

· Uzman görüşü tekniği: Teknolojik faktörlerin analizinde kullanılan en uygun tekniktir. “Eğer şu şöyle olursa sonuç ne olacaktır?” şeklinde konunun uzmanıyla yapılan görüşmeler, rol oynama teknikleri ve senaryo yazımını kapsayan stratejik planlama tekniğidir.

· Satıcı firmalar yukarı doğru dikey entegrasyona gittiğinde pazarı kontrol gücünü ellerinde bulundurur.

· Pazarın kontrol gücünün alıcılarda olduğu durumlar;

o Alıcılar oligopol veya monopol durumda olduklarında

o Satıcılar serbest rekabet durumunda olduklarında

o Alıcı firmalar geriye doğru dikey entegrasyona gittiklerinde

o Endüstrideki satıcı firmaların sayısı arttığında

· İşletmenin yabancı sermaye kaynaklarına başvurması (kastedilen işletme dışı sermaye) çevre faktörlerinden olan finansal kurumlar faktörü ile ilgilidir.

· Pazarın tam rekabetçi, oligopolistik veya monopolistik olması pazarın durumu ile ilgili kavramlardır.

· Devlet ve yerel yönetimlerin işletmeler üzerindeki düzenlemeleri;

o Asgari ücretin belirlenmesi

o Fiyat kontrolü

o Vergi indirimleri

o Eşit istihdam koşulları sağlamaya yönelik düzenlemeler

· Karar ağaçları ve morfoloji analizleri: PERT ve CPM gibi zaman esasına dayalı tekniklerin planlanmasında kullanılan tekniktir.

· İşletmelerin stratejik yaklaşımları farklı olduğunda rekabet daha hafif olur.

kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/

Hiç yorum yok: