İşletme Değerleme, Rakiplerle Kıyasla Güçlü ve Zayıf Yönlerin Analizi
· İşletme değerlemesi ile ilgili analizlerde kullanılan yöntemler; 7-S analizi, Değer zinciri analizi, Fonksiyonel analiz, PIMS analizi
· 7-S analizi yöntemi: Peters ve Waterman ortaya atmıştır. Bu yönteme göre mükemmel firmalardan diğerlerini ayıran yedi örgüt değişkeni vardır. Bunlar; Yapı, Strateji, Yönetim sitili, Sistem ve süreçler, Beceriler, Paylaşılan değerler, Kurmaylardır.
· PIMS analizi yöntemi: İlk General Elektrik tarafından yapılmıştır. Bu yönteme göre toplam yatırım karlılığı yüksek olan işletmelerin ortak özellikleri şunlardır; Yüksek Pazar payı, Yüksek ürün kalitesi, Yüksek kapasite kullanımı, Düşük yatırım yoğunluğu, Yüksek işletme verimliliği, Birim başına düşük direkt maliyetler.
· Değer zinciri analizi: İşletmenin temel amacının değer (kâr) oluşturmak olduğu üzerine kurulan işletme değerleme ile ilgili analizdir. Bu analizde ürün veya hizmetlerin değeri piyasadaki fiyatıyla ölçülür.
· AR-GE faaliyetleri etkileşimine göre pazarlama stratejileri dört gruba ayrılır. Bunlar;
o Lider olma veya başı çekme: Güçlü bir ar-ge programına, teknik liderliğe ve risk almaya bağlıdır.
o Liderin ardından gitme: Güçlü bir geliştirme programı ve kaynakları üzerine kurulmuştur. Yenilik yaratma riskine girmez, yaratanın ardından gider.
o Mühendislik uygulamaları: Müşteri ihtiyaçlar ve isteklerine uygun ürün geliştirmeleriyle tanınırlar. Pazarın sınırlı bölümüne hitap ederler, fazla gelişemezler. Ancak müşterilerini kolay kaybetmezler.
o Bende varım: Başka işletmelerin ürettikleri ürünleri, etkin üretin teknikleri ve maliyet kontrolleri sayesinde ucuza üreterek belli müşteri payı yakalamaya çalışırlar.
· Sinerji: İşletmenin büyüme ve gelişme stratejilerinin seçimi ve planlamasında ürünler, pazar ve işletmelerin özellikleri arasında uygunluğun sağlanmasına yarayan analiz konusu sinerjidir.
· İşletme sinerjisi: Yaygın genel masraflardan, müşterek işlerde çalışabilen personellerden, satın alma ve eğitim güçlerinin birçok ürünler için birleştirilmesinden doğan avantajlarla ortaya çıkan sinerji türüdür.
· Değerler zinciri analizini oluşturan faaliyetler iki grupta incelenir. Bunlar;
o Temel faaliyetler: İç lojistik, İşlemler, Dış lojistik, Pazarlama ve satış, Hizmetlerdir.
o Destek faaliyetleri: Teknolojik gelişme, Tedarik (girdi satın alımı), Firmanın alt yapısı, İnsan kaynaklarıdır.
· İç lojistik: Girdilerin satın alınmasından imalata kadar olan taşıma faaliyetleri kapsar.
· Dış lojistik: Bitmiş ürünlerin alıcılara ve müşterilere ulaştırılmasını kapsar.
· İşletmenin finans ve muhasebe sistemi, planlama ve bilgi akış sistemi, genel ve stratejik yönetim konularıyla ilgili olan destek faaliyeti, firmanın alt yapısı destek faaliyetidir.
· Genel ve sektörel değerleme: Karların faaliyet alanı ve ürünler arasındaki dağılımını araştıran değerleme konusudur.
· Değerleme sisteminde yer alan gruplar; Firma, Satıcılar, Tüketiciler, Dağıtıcılar.
· Duyarlılık analizi: İşletme ürünlerini son tüketicilere satmak için kullanılan pazarlama stratejisini harekete geçiren araçların bileşimine duyarlılık analizi denir.
· Ürün hayat eğrisinin olgunluk dönemine gelmiş bir işletmede büyüme yavaşlamıştır.
İşletme veya SİB’lerin İzleyecekleri Stratejik Alternatif Türleri
· İç büyüme yolları; Uzmanlaşma, Yatay farklılaşma, Dikey farklılaşma, Tek yönlü farklılaşma (konsantirik), Yığışım (konglomerat), Türdeşlik (konjenerik),
· Dış büyüme yolları;
o Başka işletmelerle birleşme veya onları satın alma (merger) üç çeşidi vardır; yatay birleşme, tek yönlü birleşme, yığışım birleşme
o Müşterek yatırım ortaklıkları (join venture)
· Durgun büyüme (dengelik) stratejileri dört tanedir. Bunlar;
o Yavaş büyüme stratejisi
o Kâr veya harmanlama stratejisi
o Fasılalı durgun büyüme stratejisi
o Destekli büyüme stratejisi
· Tasarruf stratejileri dört tanedir. Bunlar;
o Etrafına bakma stratejisi
o Tecrit etme stratejisi
o Son verme stratejisi
o Mahkûm işletme stratejisi
· Uzmanlaşma: Genişleme kaynaklarının zayıflığı ve piyasada belli bir ürün türünde liderliği ele geçirme arzusu uzmanlaşma stratejisini doğurur. En büyük sakıncası talep azalmasıdır.
· Yatay farklılaşma: Firmanın daha önce üretilen ürün çeşidine bağlı sanayi kollarına girerek genişlemesidir.
· Müşterek yatırım ortaklıklarının (join venture) yararları;
o Yeni başlayan işin riskini azaltır
o Küçük firmalara rekabet şansı yaratır
o Yeni teknolojileri elde etmeyi sağlar
o Atıl kapasiteyi azaltır
o Maliyetleri düşürür
o Ortaklığa giren işletmeler aynı zamanda bağımsızlıklarını koruyabilir
· Mahkûm işletme stratejisi: Ana fonksiyonel maliyetleri azalma veya satışların %75 ya da daha fazlasını tek bir alıcıya yapma durumudur.
· Dikey farklılaşma: Belli bir konudaki üretim faaliyetlerini, üretim faktörleri kaynaklarına doğru ya da nihai ürüne doğru genişletme şeklindeki büyüme stratejisidir.
· Yığışım: Üretilen mamulleri yönünden birbirinden ayrılmış bir çok faaliyetin bir arada yapıldığı çok geniş olarak farklılaştırılmış gruplar şeklindeki gelişme planlarına verilen addır. Yığışıma örnek olarak Holdingler gösterilebilir.
· Kâr veya harmanlama stratejisine son oyun stratejisi de denir.
· Tasarruf stratejileri başarısızlığın simgesidir.
· Örümcek ağı stratejisi: Küçük bir işletmenin birden fazla yatırım ortaklığına giderek güçlü ve büyük rakiplerden korunma stratejisidir.
· Fasılalı durgun büyüme: Çevre koşullarının yavaş değiştiği durumda uygulanacak durgun büyüme stratejisidir.
· Türdeşlik (konjenerik): Ticari yönden dar biçimde birçok faaliyet sektörünün bir grup altında birleşmeleri şeklindeki büyümedir.
kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder