STRATEJİK YÖNETİM 2008 Ara Sınav Notları 3/3

İşletme Değerleme, Rakiplerle Kıyasla Güçlü ve Zayıf Yönlerin Analizi

· İşletme değerlemesi ile ilgili analizlerde kullanılan yöntemler; 7-S analizi, Değer zinciri analizi, Fonksiyonel analiz, PIMS analizi

· 7-S analizi yöntemi: Peters ve Waterman ortaya atmıştır. Bu yönteme göre mükemmel firmalardan diğerlerini ayıran yedi örgüt değişkeni vardır. Bunlar; Yapı, Strateji, Yönetim sitili, Sistem ve süreçler, Beceriler, Paylaşılan değerler, Kurmaylardır.

· PIMS analizi yöntemi: İlk General Elektrik tarafından yapılmıştır. Bu yönteme göre toplam yatırım karlılığı yüksek olan işletmelerin ortak özellikleri şunlardır; Yüksek Pazar payı, Yüksek ürün kalitesi, Yüksek kapasite kullanımı, Düşük yatırım yoğunluğu, Yüksek işletme verimliliği, Birim başına düşük direkt maliyetler.

· Değer zinciri analizi: İşletmenin temel amacının değer (kâr) oluşturmak olduğu üzerine kurulan işletme değerleme ile ilgili analizdir. Bu analizde ürün veya hizmetlerin değeri piyasadaki fiyatıyla ölçülür.

· AR-GE faaliyetleri etkileşimine göre pazarlama stratejileri dört gruba ayrılır. Bunlar;

o Lider olma veya başı çekme: Güçlü bir ar-ge programına, teknik liderliğe ve risk almaya bağlıdır.

o Liderin ardından gitme: Güçlü bir geliştirme programı ve kaynakları üzerine kurulmuştur. Yenilik yaratma riskine girmez, yaratanın ardından gider.

o Mühendislik uygulamaları: Müşteri ihtiyaçlar ve isteklerine uygun ürün geliştirmeleriyle tanınırlar. Pazarın sınırlı bölümüne hitap ederler, fazla gelişemezler. Ancak müşterilerini kolay kaybetmezler.

o Bende varım: Başka işletmelerin ürettikleri ürünleri, etkin üretin teknikleri ve maliyet kontrolleri sayesinde ucuza üreterek belli müşteri payı yakalamaya çalışırlar.

· Sinerji: İşletmenin büyüme ve gelişme stratejilerinin seçimi ve planlamasında ürünler, pazar ve işletmelerin özellikleri arasında uygunluğun sağlanmasına yarayan analiz konusu sinerjidir.

· İşletme sinerjisi: Yaygın genel masraflardan, müşterek işlerde çalışabilen personellerden, satın alma ve eğitim güçlerinin birçok ürünler için birleştirilmesinden doğan avantajlarla ortaya çıkan sinerji türüdür.

· Değerler zinciri analizini oluşturan faaliyetler iki grupta incelenir. Bunlar;

o Temel faaliyetler: İç lojistik, İşlemler, Dış lojistik, Pazarlama ve satış, Hizmetlerdir.

o Destek faaliyetleri: Teknolojik gelişme, Tedarik (girdi satın alımı), Firmanın alt yapısı, İnsan kaynaklarıdır.

· İç lojistik: Girdilerin satın alınmasından imalata kadar olan taşıma faaliyetleri kapsar.

· Dış lojistik: Bitmiş ürünlerin alıcılara ve müşterilere ulaştırılmasını kapsar.

· İşletmenin finans ve muhasebe sistemi, planlama ve bilgi akış sistemi, genel ve stratejik yönetim konularıyla ilgili olan destek faaliyeti, firmanın alt yapısı destek faaliyetidir.

· Genel ve sektörel değerleme: Karların faaliyet alanı ve ürünler arasındaki dağılımını araştıran değerleme konusudur.

· Değerleme sisteminde yer alan gruplar; Firma, Satıcılar, Tüketiciler, Dağıtıcılar.

· Duyarlılık analizi: İşletme ürünlerini son tüketicilere satmak için kullanılan pazarlama stratejisini harekete geçiren araçların bileşimine duyarlılık analizi denir.

· Ürün hayat eğrisinin olgunluk dönemine gelmiş bir işletmede büyüme yavaşlamıştır.

İşletme veya SİB’lerin İzleyecekleri Stratejik Alternatif Türleri

· İç büyüme yolları; Uzmanlaşma, Yatay farklılaşma, Dikey farklılaşma, Tek yönlü farklılaşma (konsantirik), Yığışım (konglomerat), Türdeşlik (konjenerik),

· Dış büyüme yolları;

o Başka işletmelerle birleşme veya onları satın alma (merger) üç çeşidi vardır; yatay birleşme, tek yönlü birleşme, yığışım birleşme

o Müşterek yatırım ortaklıkları (join venture)

· Durgun büyüme (dengelik) stratejileri dört tanedir. Bunlar;

o Yavaş büyüme stratejisi

o Kâr veya harmanlama stratejisi

o Fasılalı durgun büyüme stratejisi

o Destekli büyüme stratejisi

· Tasarruf stratejileri dört tanedir. Bunlar;

o Etrafına bakma stratejisi

o Tecrit etme stratejisi

o Son verme stratejisi

o Mahkûm işletme stratejisi

· Uzmanlaşma: Genişleme kaynaklarının zayıflığı ve piyasada belli bir ürün türünde liderliği ele geçirme arzusu uzmanlaşma stratejisini doğurur. En büyük sakıncası talep azalmasıdır.

· Yatay farklılaşma: Firmanın daha önce üretilen ürün çeşidine bağlı sanayi kollarına girerek genişlemesidir.

· Müşterek yatırım ortaklıklarının (join venture) yararları;

o Yeni başlayan işin riskini azaltır

o Küçük firmalara rekabet şansı yaratır

o Yeni teknolojileri elde etmeyi sağlar

o Atıl kapasiteyi azaltır

o Maliyetleri düşürür

o Ortaklığa giren işletmeler aynı zamanda bağımsızlıklarını koruyabilir

· Mahkûm işletme stratejisi: Ana fonksiyonel maliyetleri azalma veya satışların %75 ya da daha fazlasını tek bir alıcıya yapma durumudur.

· Dikey farklılaşma: Belli bir konudaki üretim faaliyetlerini, üretim faktörleri kaynaklarına doğru ya da nihai ürüne doğru genişletme şeklindeki büyüme stratejisidir.

· Yığışım: Üretilen mamulleri yönünden birbirinden ayrılmış bir çok faaliyetin bir arada yapıldığı çok geniş olarak farklılaştırılmış gruplar şeklindeki gelişme planlarına verilen addır. Yığışıma örnek olarak Holdingler gösterilebilir.

· Kâr veya harmanlama stratejisine son oyun stratejisi de denir.

· Tasarruf stratejileri başarısızlığın simgesidir.

· Örümcek ağı stratejisi: Küçük bir işletmenin birden fazla yatırım ortaklığına giderek güçlü ve büyük rakiplerden korunma stratejisidir.

· Fasılalı durgun büyüme: Çevre koşullarının yavaş değiştiği durumda uygulanacak durgun büyüme stratejisidir.

· Türdeşlik (konjenerik): Ticari yönden dar biçimde birçok faaliyet sektörünün bir grup altında birleşmeleri şeklindeki büyümedir.

kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/

Hiç yorum yok: