ULUSLAR ARASI İŞLETMECİLİK 2008 Ara Sınav Notları 4/4

Uluslararası İşletmelerde Stratejik Planlama

· Stratejik plan: Örgütlerin temel misyon ve uzun dönemli amaçlarını belirleme süreci olup, sonra misyonu gerçekleştirmek ve amaçlara ulaşmak için uygulanan planlardır. Dış çevrede medyama gelen değişime uyum sağlayacak ve rakiplere üstünlük sağlayacak strateji geliştirme zorunluluğu uluslararası işletmenin stratejik planlama ihtiyacını arttırmıştır.

· Uluslararası işletmenin kullandığı stratejik planlama yaklaşımları dört tanedir. Bunlar;

o Ekonomiye odaklanma

o Politikaya odaklanma

o Kaliteye odaklanma

o Yönetsel koordinasyondur.

· Stratejik planlamada ekonomik zorunluluk yaklaşımı: Üzerinde üreticinin adı olmayan ve kullanılan markaya bağlı kalınmadan urunun satılmasını mümkün kılan yaklaşımdır. Değeri yüksek ürünlerde kullanılır.

· Stratejik planlamada politik zorunluluk yaklaşımı: Yerel pazardaki firmayı korumak amacıyla tasarlanır.

· Stratejik planlamada kalite zorunluluğu yaklaşımı: Son yıllarda tüketici beklenti ve istekleri sebebiyle ortaya çıkmıştır.

· Stratejik planlamada yönetsel koordinasyon yaklaşımı: Stratejik planlama yaklaşımları arasında en esnek olanıdır. Daha çok çalışana değer verme, belirsizlikleri yok etme ve anlaşmazlıkları çözme üzerine odaklanmıştır.

· Uluslararası işletmelerin stratejik eğitimleri dört tanedir. Bunlar;

o Etnasentrik eğitim: Ana şirketin veya ana ülkenin değerlerine önem verir.

o Polisentrik eğitim: Ev sahibi ülkenin değerlerine önem verir.

o Regisentrik eğitim: Uluslararası işletme kendi eğilimlerini bölgesel kuruluşlarla birleştirmeye çalışır.

o Geosentrik eğitim: Uluslararası işletmenin karar alma sürecinde global sistemle bütünleşme çabasıdır.

· Çevresel analiz: Şirketin iş yapmak için seçtiği coğrafik bölgede meydana gelen dış etkenlerdeki değişmelerle ilgili yönetime kesin tahminlerde bulunmasını sağlar.

· İç kaynak analizi: Şirketin sahip olduğu üstünlük ve zayıflıkları değerlendirmesinde yardımcı olur.

· Toplam kalite yönteminde kullanılan teknikler;

o İstatistikî kontrol

o Geleneksel yöntemler

o İnsan kaynakları teknikleri

o Kendi kendini yöneten ekipler

Uluslararası İşletmelerde Örgüt Yapısı

· Küresel ve yöresel baskının en çok yaşandığı sektör iletişim, en az yaşandığı sektör ise çimentodur.

· Küreselleşme baskısının en çok yaşandığı sektör uçak sektörüdür.

· İhracat: İşletmelerin uluslararası pazara ilk girişlerinde kullandıkları faaliyet yöntemidir.

· Uluslararası bölüm yapısının yararları;

o Tüm uluslararası faaliyet tek yönetici altında toplanır.

o Faaliyetlerin gerçekleştirildiğinden emin olunur.

o Yöneticilerin uluslararası deneyim kazanması sağlanır.

· Global ürün bölümü yapısı: Ülke içi bölümlere, ürün grupları için dünya çapında sorumluluk veren yapısal düzenlemedir. Bu yapı kar merkezleri şeklinde çalışır ve yönetici ürün hattında global desteğe sahiptir.

· Global bölge bölümü yapısı: Global faaliyetlerin coğrafik alan tabanlı olduğu örgütsel yapıdır. Yöneticiler kendilerine verilen coğrafi alandaki tüm işletme faaliyetlerinden sorumludur. Gelişmiş ve limitli üretim hattına sahip işletmelerin kullanması gereken örgüt yapısıdır.

· Global fonksiyonel bölüm yapısı: Dünya çapında temel olarak fonksiyonel ve ikinci olarak ürünsel faaliyetleri düzenleyen örgüt yapısıdır. Sıkı merkezi koordinasyon ve kontrol gerektiren firmalara ile ürünlerini bir coğrafi bölgeden diğerine taşıyan firmalar için gereklidir. Petrol ve madencilik sektörlerinde uygulanamaz.

· Kerietsu: Birbirleriyle yakın işbirliği ve çalışma içinde olan büyük ve dikey olarak birleşmiş şirketler grubuna veriler addır.

· Uluslararası işletmelerin örgütsel özellikleri üç temel başlık altında toplanır. Bunlar;

o Merkezleşme

o Uzmanlık: Yatay uzmanlık ve Dikey uzmanlık olmak üzere ikiye ayrılır.

o Biçimsellik: Objektif biçimsellik ve Subjektif biçimsellik olmak üzere ikiye ayrılır.

· Merkezleşme: Kararların üst yönetim tarafından alındığı yönetim sistemidir.

· Biçimsellik: Karar alma, iletişim ve kontrolde tanımlanmış sistemlerin kullanılması biçimselliğe örnektir.

· Uluslararası bölüm yapısı: Uluslararası faaliyetlerin devam etmesi sonucu, bütün uluslararası faaliyet gösteren yan firmaların bir araya toplandığı örgüt yapısıdır.


kaynak: http://arastirma-odevi.blogspot.com/

Hiç yorum yok: